25 / 07 / 2012 Dodano przez: patryk

Amortyzatory dwururowe

Kategorie: Zawieszenie

Amortyzator zawieszenia samochodu jest urządzeniem, dzięki któremu możemy czuć komfort z jazdy po nierównej drodze. Ta mało doceniana część potrafi mieć bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Amortyzatory dwururowe mają dwie komory wypełnione olejem. W pierwszej komorze (roboczej) przesuwa się tłoczysko oraz tłok.
Działanie amortyzatora dwururowego opiera się, na przesuwaniu się tłoka wewnątrz cylindra wypełnionego olejem. Kalibrowane otwory w tłoku pozwalają na przemieszczanie się oleju pomiędzy dwoma cylindrami (górny i dolny). Tłumione są w ten sposób wahania resoraGdy tłok przesuwa się w górę i w dół, wypychając przy tym olej, przez zawory, tłoczysko wsuwa się i wysuwa z cylindra. Tłoczysko wsuwając i wysuwając się z cylindra, zmniejsza i zwiększa ilość miejsca dla oleju. Gdy zmniejsza się ilość miejsca w cylindrze, następuje chwilowa nadwyżka oleju, który zostaje wypchnięty do rurki rezerwowej przez zawór podstawy. Gdy tłoczysko ponownie wysuwa się z cylindra, powstaje próżnia, a ilość oleju równa jest objętości wysuniętego tłoczyska. Dwururowe amortyzatory mogą występować także w wersji olejowo-gazowej, przy czym ciśnienie w ich komorze wyrównawczej wynosi od 6 do 8 barów. Wówczas zachowują się podobnie do amortyzatorów jednorurowych.

W amortyzatorach firmy Sachs zastosowana została technologia Vario, która tłumi wstrząsy samochodu, który jest często poddawany zmieniającemu się obciążeniu. Amortyzator taki dostosowuje swoją siłę amortyzacji do obciążenia działającego na niego.
Jeśli chodzi o zasadę działania amortyzatora dwururowego w samochodach osobowych oraz ciężarowych, to jest ona taka sama, lecz sam amortyzator zbudowany jest z części wytrzymalszych od standardowych, gdyż poddawany jest znacznie większemu obciążeniu.

Niestety ten rodzaj amortyzatora jest co raz rzadziej spotykany, gdyż jest konstrukcją stosunkowo przestarzałą.

Podziel się artykułem

Tagi

, , ,

Powiązane wpisy

Brak podobnych wpisów.

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne