18 / 01 / 2016 Dodano przez: Michał

Co powinieneś wiedzieć o zawieszeniu?

Kategorie: Artykuły

Zawieszenie to bez wątpienia jeden z najbardziej obciążonych układów w naszym samochodzie i jednocześnie podstawa bezpieczeństwa aktywnego na drodze. Dlatego warto wiedzieć z jakich podzespołów się składa i jak działa.

Układ zawieszenia samochodowego to:

  • elementy prowadzące tj. wahacze lub drążki prowadzące. Są to elementy, które ustalają optymalną pozycję koła, umożliwiając tym samym ruch jedynie w płaszczyźnie pionowej;
  • elementy sprężyste, czyli sprężyny śrubowe, resory piórowe, stabilizator przechyłów i układy hydropneumatyczne – utrzymują w samochodzie wysokość prześwitu;
  • amortyzatory, które odpowiadają za tłumienie drgań.

Sprężystość i siła tłumienia określane są mianem tak zwanej charakterystyki zawieszenia. Odpowiednio dobrana charakterystyka zapewni komfort i bezpieczne prowadzenie samochodu. Oprócz stopnia sztywności i tłumienia, na jakość jazdy wpływa także wysokość zawieszenia.

Rodzaje zawieszeń samochodowych

Najprostszy konstrukcyjnie układ to zawieszenie zależne, gdzie koła połączone są sztywną osią. Minusem tego rozwiązania jest złe prowadzenie się samochodu na zakrętach, a przede wszystkim na wybojach. Bardziej skomplikowanym, ale zdecydowanie lepszym, bo mającym wiele zalet, jest układ niezależny, gdzie każde z kół jest prowadzone osobno. Można wyróżnić dwa rodzaje zawieszenia niezależnego. Układ McPhersona – prostszy ale częściej spotykany i układ wielowahaczowy – nieco bardziej skomplikowany i droższy, który oferuje jednak doskonałe parametry trakcyjne.

 

Podziel się artykułem

Tagi

, , , ,

Powiązane wpisy

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne