14 / 06 / 2016 Dodano przez: Michał

Resory piórowe

Kategorie: Artykuły

Resory piórowe to wynalazek który już dawno został uznany za relikt przeszłości. Mimo tego, ku zdziwieniu wielu osób, należy zaznaczyć, że podzespoły te powodzeniem wykorzystuje się w samochodach użytkowych i osobowych do dnia dzisiejszego. Jak zbudowane zostały resory i które ich ceny należy uznać za charakterystyczne? 

Resory pióroweResory piórowe powstały już w XIX, kiedy to zostały po raz pierwszy zastosowane w wozie konnym. Niestety, producenci samochodów osobowych dostrzegli sprężyn śrubowych, rezygnując tym samym z używania resorów piórowych. Jednak z powodu ich prostoty i wielu zalet, niektórzy producenci o nich nie zapomnieli.

Bodowa resora piórowego

Jak sam nazwa wskazuje, resor składa się z tzw. pióra, fachowo określanego mianem płaskownika. Resory wykonuje się ze stali sprężynowej i umieszcza równolegle do osi wzdłużnej pojazdu. Płaskownik położony najwyżej jest najdłuższy, a każdy kolejny jest krótszy od poprzedniego. Pióra zostały odpowiednio wygięte, dzięki czemu mają właściwości amortyzujące. Dodatkowo pióra usztywnia się stalową obejmą ściągającą, która skutecznie zapobiega rozjeżdżaniu się poszczególnych płaskowników. Ponadto resor jest przymocowany do pochwy mostu napędowego lub belki osi przy zastosowaniu strzemion.

Resory piórowe – zastosowanie

Resory piórowe zazwyczaj montuje się w tylnych układach zawieszenia aut dostawczych oraz pick-upów, takich jak chociażby Isuzu D-Max, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Ford Ranger czy VW Amarok. Resory piórowe stosuje się na tylnej osi samochodów, gdyż ich cechą jest bardzo dobra wytrzymałość na duże obciążenia.

Niestety, resory piórowe, jak praktycznie każda z auto części, mają kilka wad. Najbardziej uporczywa ze wszystkich to stosunkowo niski komfort podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Kolejnym mankamentem jest też niezachowanie wymaganego kontaktu kół z nawierzchnią. Z pewnością każdy, kto jeździł samochodem dostawczym i pick-upem z takim zawieszeniem, wie, że nierówność jezdni na zakręcie może wywołać nieprzyjemne przeskoczenie tylnej osi.

 

Podziel się artykułem

Tagi

, , ,

Powiązane wpisy

Komentarze

  1. Terton Cze 21, 2016

    Pierwszą styczność z piórami miałem w Transicie mojego ojca. Same dobre wspomnienia, szczególnie kojarzone z dźwiękiem 2,5 diesela ;). Nigdy nie było problemów z piórami, a woził wiele. Chociaż potrafię zrozumieć czego zostały w większości wyparte przez amortyzatory.

dodaj komentarz

Wymagany

Nie będzie publikowany. Wymagany

Opcjonalne

motodziewczyny.com