Od dawna samochody wyposażone są w resory, które na początku były sprężystymi płaskownikami następnie elementami pneumatycznymi i hydropneumatyzcznymi. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem są jednak śrubowe sprężyny zawieszenia.
Metalowe elementy sprężyste dzielimy na sprężyny śrubowe, resory piórowe, drążki skrętne. Resory nie są już montowane w samochodach osobowych, jednak dalej z powodzeniem stosowane są w autach o dużej ładowności. Drążki skrętne mają dużą zaletę dzięki możliwości obrócenia w mocowaniu regulując wysokość i sztywność zawieszenia. Ich montaż w zawieszeniu komplikuje jednak konstrukcję. Najoryginalniejszym rozwiązaniem jest natomiast zastosowanie sprężyn śrubowych.
Sprężyny zawieszenia – za i przeciw
Kompaktowa budowa i prostota to dwie największe zalety sprężyn śrubowych. Są one niezastąpionym elementem w kolumnie typu MacPerson. W świecie sportów motoryzacyjnych zdecydowanie najczęściej stosowane jest właśnie zawieszenie ze sprężynami, co gwarantuje dużo większą elastyczność od resorów piórowych poprawiając ich trakcję. Sprężyny zawieszenia pozwalają także na dłuższy czas kontaktu kół z podłożem w przypadku wystąpienia małych i częstych nierówności. Wpływa to na miękką charakterystykę pracy.
Niestety nie wszystko złoto, co się świeci. Wahacz w konstrukcji zawieszenia jest niezbędnym elementem ze względu na zamocowanie sprężyny w dwóch miejscach. Nie może ona przenosić sił bocznych. Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że sprężyny nie amortyzują tak skutecznie i nie przenoszą tak dużych sił jak resory przez co wymagają obecności znacznie solidniejszych i skuteczniejszych amortyzatorów. Przy obecnej technologii nie jest to jednak zbyt istotne.
Rola sprężyn zawieszenia
Główną rolą sprężyn jest przede wszystkim tłumienie wstrząsów wywołanych przez ruch mas nieresorowych po nierównej nawierzchni. Umożliwia to uzyskać użytkownikowi większy komfort podróży, ale też zabezpiecza samochód przed nieprzewidzianymi uszkodzeniami. Sprężyny nazywane są resorami ze względu na ich umieszczenie pomiędzy masą resorowaną a nieresorowaną. Te drugie dzięki zastosowaniu sprężyn mają możliwość poruszania się bez szarpnięć i płynniej względem nierównej drogi.
Komentarze
Brak komentarzy.