23 / 11 / 2011 Dodano przez: Redakcja

Sprężyny zawieszenia

Kategorie: Artykuły

Sprężyny zawieszenia to jedne z podstawowych elementów zawieszenia – stanowią one element sprężysty układu. Zwinięte kawałki drutów mogą nam kojarzyć się z prostymi sprężynkami, jednak nic bardziej mylnego – sprężyny w samochodach to skomplikowane elementy, sprawujące złożone funkcje.

Sprężyny zawieszenia, wraz z ogranicznikami skoku, amortyzatorami a także drążkami stabilizatora, tworzą system resorowania i redukcji przechyłów bocznych nadwozia. Specjaliści dzielą elementy sprężyste, biorąc pod uwagę przede wszystkim materiał z którego są wykonane, chociażby sprężyny stalowe, resory piórowe, elementy gumowe etc. W motoryzacji najbardziej rozpowszechnionym produktem są sprężyny śrubowe naciskowe, współpracujące z wahaczami poprzecznymi i kolumnami McPhersona. Takie sprężyny dzielimy na wiele rodzajów, w których kryterium podziału są takie cechy jak sztywność, wytrzymałość, rodzaj materiału, możliwość tłumienia drgań czy przekrój pręta.

Równie często możemy znaleźć w samochodach sprężyny typu mini-blok. Sprężyny tego typu wyróżniają się zmienną średnicą pręta i zmienną średnicą poszczególnych zwojów. Konstrukcja ta wykorzystywana jest po to, aby uzyskać sytuację, w której zwoje pod obciążeniem układają się kolejno na płaszczyźnie podporowej. Rozwiązanie takie ma szereg plusów, wliczając w nie chociażby możliwość zaoszczędzenia przestrzeni w komorze silnikowej.

Główną cechą sprężyn typu mini-blok jest progresywność, a więc taki efekt, w którym im większe obciążenie jest na sprężynie, tym bardziej jest ona sztywna. Co to dla nas oznacza? Przede wszystkim lepszą częstotliwość drgań auta. Minusem sprężyn mini-blok jest fakt, że wymagają one zaangażowania zaawansowanej technologii i skomplikowanego procesu produkcji.

Podziel się artykułem

Tagi

, , , ,

Powiązane wpisy

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne