09 / 11 / 2011 Dodano przez: Redakcja

Wahacze

Kategorie: Artykuły

Wahacze to część zawieszenia, o której często słyszy, jednak wciąż wielu kierowców nie do końca wie, czym tak naprawdę są. Czasem części te ulegają awariom, i wtedy konieczna jest wymiana – a wahacze wcale do tanich elementów nie należą.

Wahacze to nic innego a element zawieszenia auta, który łączy piastę koła (zwrotnicę) z nadwoziem. Ze względu na sposób zamocowania i prowadzenia koła rozróżniamy wahacze poprzeczne, wzdłużne lub ukośne. Wahacze w większości przypadków są ograniczone silent blockami (tulejami metalowo-gumowymi), których funkcją jest tłumienie drgań, wynikających z poruszania się po danej nawierzchni.

Każdy samochód posiada kilka wahaczy, m.in. wahaczy dolny i górny, które kształtem przypominają literę „A”. Wahacz jest integralnym elementem systemu zawieszenia, który „mocuje” zawieszenie do podwozia. Dzięki temu ruch kół jest ustabilizowany, a całość samochodu włącznie z nadwoziem, podwoziem i zawieszeniem ze sobą współgra i pracuje w harmonii.

Omawiając budowę i funkcje wahaczy, nie sposób nie wspomnieć o tulejach. Ich podstawowym zadaniem jest amortyzacja, przez co połączenie pomiędzy zawieszeniem a nadwoziem jest elastyczne, solidne i wytrzymałe. Gdybyśmy wykluczyli tuleje z zawieszenia auta, bylibyśmy narażeni na nieustanne uczucie mdłości i zawroty głowy, nie byłoby też mowy o dobrym prowadzeniu auta, kontroli i płynności w jeździe.

Pamiętajmy aby regularnie, na bieżąco, kontrolować stan wahaczy w naszym aucie. Należy sobie bowiem uświadomić, że samochód z zepsutymi wahaczami może zachowywać się nieobliczalnie, staje się niekomfortowy i niebezpieczny.

Podziel się artykułem

Tagi

, , , , , , , ,

Powiązane wpisy

Komentarze

  1. Piotrek lip 1, 2013

    Przejrzysty artykuł bardzo ciekawe rzeczy dotyczące zawieszenia. Kazdy użytkownik powienien przeczytać. Polecam.

  2. Mechanik sie 6, 2013

    Przydatny artykuł dla młodych mechaników samochodowych 😉

dodaj komentarz

Opcjonalne