18 / 08 / 2011 Dodano przez: Redakcja

Zawieszenie samochodu

Kategorie: Zawieszenie

Zaczynając od wahaczy – jest to część, której zadaniem jest łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem. Wśród rodzajów wahaczy wyróżniamy wahacze poprzeczne, wzdłużne i ukośne (jest to zależne od rodzaju zamocowania i umiejscowienia w aucie). Wahacze, w celu wytłumienia drgań wynikających z jazdy po danej nawierzchni, są zakończone tulejami gumowo-metalowymi (ang. silent block).

Każdy samochód ma standardowo kilka wahaczy, chociażby wahacz dolny i górny, które mają kształt litery „A”. Prócz wspomnianej roli, wahacze odgrywają niezwykle istotną funkcję, bowiem mocują zawieszenie do podwozia i stabilizują ruch kół, dzięki czemu nadwozie, podwozie i zawieszenie płynnie działają ze sobą.

Wahacze możemy właściwie zaliczyć do części eksploatacyjnych, które ulegają zużyciu wraz z użytkowaniem. Dzieje się tak dlatego, ponieważ ulegają one korozji, czy pękają – oczywiście proces ten przyspiesza stan naszych, polskich dróg. Jeśli zauważymy tego typu objawy sprawdzając stan wahaczy, warto je wymienić, bowiem mają one bardzo ważny wpływ na bezpieczeństwo kierującego.

Łącznik stabilizatora to część, której zadaniem jest połączenie stabilizatora z wahaczem bądź bezpośrednio z amortyzatorem. Łącznik stabilizatora możemy zlokalizować pomiędzy kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora.

Fachowcy są zdania, że należy na bieżąco wymieniać łączniki stabilizatora. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na to, iż potencjalne awarie mogą stać się przyczyną niekontrolowanych zachowań auta podczas manewru skręcania. Przyczyn tego typu zjawisk należy doszukiwać się przede wszystkim w tym, że praca stabilizatora jest neutralizowana poprzez luzy na łącznikach. Nie trzeba chyba mówić, jak bardzo może być to niebezpieczne. Łączniki stabilizatora najbardziej nie „lubią” jazdy po dziurach w trakcie skrętów i zawracania.

Kolejna część, którą zamierzamy wziąć „pod lupę” to tuleje wahacza. Nazywane są również przez wielu silent – blockami. Jak sama nazwa wskazuje, są to tuleje metalowo-gumowe, które izolują wahacz. Tuleje wahaczy (chociaż niewidoczne) spełniają bardzo ważne zadanie. Można bowiem powiedzieć, że masa auta spoczywa na nich, bo to właśnie one są połączeniem między zawieszeniem a karoserią samochodu. Efektem dla kierowcy jest stabilniejsze i pewniejsze prowadzenie auta – oczywiście, jeśli tuleje są w dobrym stanie. Jeśli nie, łatwo się o tym przekonamy słysząc głośne stuki „na dziurach”, czy odczuwając charakterystyczne szarpanie przy ruszaniu.

Ostatnią częścią, o której wspomnimy w tym artykule, jest sworzeń wahacza. Część ta stanowi niezwykle istotny fragment zawieszenia w obecnych autach. Sworzeń jest głównym elementem, mocującym zwrotnicę do wahacza. Skręca się on i porusza wraz z zwrotnicą, a poza tym – amortyzuje i stabilizuje te elementy. Sworzeń zazwyczaj jest nitowany do wahacza. Należy dbać o stan wahaczy w naszym aucie, bowiem każda usterka może oznaczać poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy, łącznie z utratą kontroli nad autem.

Podziel się artykułem

Tagi

, , , ,

Powiązane wpisy

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne