25 / 10 / 2011 Dodano przez: Redakcja

Zużyte łożyska koła

Kategorie: Artykuły

Zużyte łożyska koła to dosyć często spotykana przypadłość wśród polskich kierowców. Jak najłatwiej rozpoznać objawy zużytych bądź zepsutych łożysk? Na pomoc powinien przyjść nam… nasz słuch! Szum, chrobotanie, stuki i inne dziwne odgłosy, nasilające się podczas manewru skręcania to najczęstsze symptomy usterek łożyska koła. Nie powinniśmy ich lekceważyć, bowiem jazda ze zużytymi łożyskami może być niebezpieczna!

Zagrożenia, które mogą wynikać z jazdy ze zużytymi łożyskami są przeróżne i jest ich naprawdę sporo, mimo to wciąż mało który kierowca zdaje sobie z tego sprawę. O ile jeszcze łożyska kół przednich i tylnych to temat znany, to warto poświęcić czas pozostałym łożyskom, występujących w samochodzie.

I tak, wiele aut posiada tylne wahacze z łożyskowaniem. Gdybyśmy podchodzili „swobodnie” do objawów zużycia łożysk tego typu, narażalibyśmy tylną belkę na uszkodzenia. Należy pamiętać, że czopy tylnej belki są jednocześnie wewnętrzną bieżnią łożysk, więc nie warto lekceważyć pisków i skrzypienia tylnego zawieszenia.

Dlaczego? Otóż, jazda z takimi łożyskami nie należy do bezpiecznej czynności. Tylne koła w trakcie jazdy zmieniają kąt pochylenia, zaczynają wpadać w drgania, a tył samochodu zaczyna „żyć własnym życiem”. Jedyną sensowną opcją wydaje się wymiana na nową część, ewentualnie regeneracja kompletnej tylnej belki.

Dodatkowy ból głowy mają właściciele niektórych aut przednionapędowych, w których producenci wykorzystują tzw. łożysko podporowe półosi. Symptomy zepsucia są typowe – występują drgania w układzie napędowym, a przy dodawaniu i odpuszczaniu gazu słychać stuki. Uszkodzenia łożyska podporowego półosi negatywnie wpływają na prowadzenie auta i powodują ryzyko powstania niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Na drugim biegunie mamy z kolei usterki łożyska podpory wału napędowego, którymi zagrożeni są właściciele samochodów tylnonapędowych. Najczęściej objawi się to nam silnymi drganiami dobiegającymi z okolic podłogi samochodu o natężeniu zależnym od prędkości obrotowej wału napędowego.

Usterka jest o tyle kłopotliwa, że w zasadzie uniemożliwia prowadzenie autem na długich trasach. Cała usterka jest o tyle ryzykowna, że czasem może stać się przyczyną oberwania wału napędowego.

Podziel się artykułem

Tagi

, , , ,

Powiązane wpisy

Brak podobnych wpisów.

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne