Sprężyny zawieszenia to jedne z podstawowych elementów zawieszenia – stanowią one element sprężysty układu. Zwinięte kawałki drutów mogą nam kojarzyć się z prostymi sprężynkami, jednak nic bardziej mylnego – sprężyny w samochodach to skomplikowane elementy, sprawujące złożone funkcje.
Równie często możemy znaleźć w samochodach sprężyny typu mini-blok. Sprężyny tego typu wyróżniają się zmienną średnicą pręta i zmienną średnicą poszczególnych zwojów. Konstrukcja ta wykorzystywana jest po to, aby uzyskać sytuację, w której zwoje pod obciążeniem układają się kolejno na płaszczyźnie podporowej. Rozwiązanie takie ma szereg plusów, wliczając w nie chociażby możliwość zaoszczędzenia przestrzeni w komorze silnikowej.
Główną cechą sprężyn typu mini-blok jest progresywność, a więc taki efekt, w którym im większe obciążenie jest na sprężynie, tym bardziej jest ona sztywna. Co to dla nas oznacza? Przede wszystkim lepszą częstotliwość drgań auta. Minusem sprężyn mini-blok jest fakt, że wymagają one zaangażowania zaawansowanej technologii i skomplikowanego procesu produkcji.