Stabilizator zawieszenia jest elementem samochodu, o którym zwykły kierowca bardzo mało wie a o jego obecności w samochodzie przypomina sobie dopiero w momencie, gdy ulegnie on uszkodzeniu co można rozpoznać po niepokojąco głuchych stukach w zawieszeniu podczas pokonywania zakrętów oraz nerwowym i niestabilnym prowadzeniem samochodu.
Przy jeździe na wprost po równej nawierzchni, gdy skok kół jest jednakowy, stabilizator zawieszenia nie pracuje, ponieważ obraca się w gniazdach. Jednak gdy nawierzchnia okaże się nierówna, jedno z kół, które ulegnie wymuszeniu od nierówności drogi, przeniesie siły poprzez stabilizator na drugie koło, z którym jest połączone, co powoduje niepożądane drgania. Im większa sztywność kątowa stabilizatora, tym efekt ten będzie bardziej odczuwalny i męczący.
Można go wyeliminować poprzez zastosowanie stabilizatora aktywnego, który opiera się na dwukomorowych siłownikach hydraulicznych połączonych z końcami stabilizatora. Dozoruje on w sposób ciągły, prace stabilizatora zwiększając przyczepność samochodu. Dzięki niemu samochód lepiej trzyma się na łukach co poprawia nie tylko komfort jazdy, ale również najważniejszą kwestie którą jest bezpieczeństwo podczas jazdy.
Ważnym elementem przy wykorzystywaniu zasady działania stabilizatorów, jest sztywność nadwozia – to dzięki niemu balans masy jest przekazywany z przedniej do tylnej części pojazdu i na odwrót. Stąd między innymi dążenia konstruktorów do tworzenia coraz to sztywniejszych konstrukcji.