AutoZawieszenie.pl – o zawieszeniu samochodowym

Wahacze

Wahacze to część zawieszenia, o której często słyszy, jednak wciąż wielu kierowców nie do końca wie, czym tak naprawdę są. Czasem części te ulegają awariom, i wtedy konieczna jest wymiana – a wahacze wcale do tanich elementów nie należą.

Wahacze to nic innego a element zawieszenia auta, który łączy piastę koła (zwrotnicę) z nadwoziem. Ze względu na sposób zamocowania i prowadzenia koła rozróżniamy wahacze poprzeczne, wzdłużne lub ukośne. Wahacze w większości przypadków są ograniczone silent blockami (tulejami metalowo-gumowymi), których funkcją jest tłumienie drgań, wynikających z poruszania się po danej nawierzchni.

Każdy samochód posiada kilka wahaczy, m.in. wahaczy dolny i górny, które kształtem przypominają literę „A”. Wahacz jest integralnym elementem systemu zawieszenia, który „mocuje” zawieszenie do podwozia. Dzięki temu ruch kół jest ustabilizowany, a całość samochodu włącznie z nadwoziem, podwoziem i zawieszeniem ze sobą współgra i pracuje w harmonii.

Omawiając budowę i funkcje wahaczy, nie sposób nie wspomnieć o tulejach. Ich podstawowym zadaniem jest amortyzacja, przez co połączenie pomiędzy zawieszeniem a nadwoziem jest elastyczne, solidne i wytrzymałe. Gdybyśmy wykluczyli tuleje z zawieszenia auta, bylibyśmy narażeni na nieustanne uczucie mdłości i zawroty głowy, nie byłoby też mowy o dobrym prowadzeniu auta, kontroli i płynności w jeździe.

Pamiętajmy aby regularnie, na bieżąco, kontrolować stan wahaczy w naszym aucie. Należy sobie bowiem uświadomić, że samochód z zepsutymi wahaczami może zachowywać się nieobliczalnie, staje się niekomfortowy i niebezpieczny.

Exit mobile version