AutoZawieszenie.pl – o zawieszeniu samochodowym

Zużyte łożyska koła

Zużyte łożyska koła to dosyć często spotykana przypadłość wśród polskich kierowców. Jak najłatwiej rozpoznać objawy zużytych bądź zepsutych łożysk? Na pomoc powinien przyjść nam… nasz słuch! Szum, chrobotanie, stuki i inne dziwne odgłosy, nasilające się podczas manewru skręcania to najczęstsze symptomy usterek łożyska koła. Nie powinniśmy ich lekceważyć, bowiem jazda ze zużytymi łożyskami może być niebezpieczna!

Zagrożenia, które mogą wynikać z jazdy ze zużytymi łożyskami są przeróżne i jest ich naprawdę sporo, mimo to wciąż mało który kierowca zdaje sobie z tego sprawę. O ile jeszcze łożyska kół przednich i tylnych to temat znany, to warto poświęcić czas pozostałym łożyskom, występujących w samochodzie.

I tak, wiele aut posiada tylne wahacze z łożyskowaniem. Gdybyśmy podchodzili „swobodnie” do objawów zużycia łożysk tego typu, narażalibyśmy tylną belkę na uszkodzenia. Należy pamiętać, że czopy tylnej belki są jednocześnie wewnętrzną bieżnią łożysk, więc nie warto lekceważyć pisków i skrzypienia tylnego zawieszenia.

Dlaczego? Otóż, jazda z takimi łożyskami nie należy do bezpiecznej czynności. Tylne koła w trakcie jazdy zmieniają kąt pochylenia, zaczynają wpadać w drgania, a tył samochodu zaczyna „żyć własnym życiem”. Jedyną sensowną opcją wydaje się wymiana na nową część, ewentualnie regeneracja kompletnej tylnej belki.

Dodatkowy ból głowy mają właściciele niektórych aut przednionapędowych, w których producenci wykorzystują tzw. łożysko podporowe półosi. Symptomy zepsucia są typowe – występują drgania w układzie napędowym, a przy dodawaniu i odpuszczaniu gazu słychać stuki. Uszkodzenia łożyska podporowego półosi negatywnie wpływają na prowadzenie auta i powodują ryzyko powstania niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Na drugim biegunie mamy z kolei usterki łożyska podpory wału napędowego, którymi zagrożeni są właściciele samochodów tylnonapędowych. Najczęściej objawi się to nam silnymi drganiami dobiegającymi z okolic podłogi samochodu o natężeniu zależnym od prędkości obrotowej wału napędowego.

Usterka jest o tyle kłopotliwa, że w zasadzie uniemożliwia prowadzenie autem na długich trasach. Cała usterka jest o tyle ryzykowna, że czasem może stać się przyczyną oberwania wału napędowego.

Exit mobile version