Amortyzatory to z pewnością jedne z popularniejszych części samochodowych. O znaczeniu amortyzatorów dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy przekonał się na własnej skórze już niejeden kierowca. Mimo tego ich działanie i proces eksploatacji nadal owiane są gęstą mgłą mitów, które przez lata narosły wokół amortyzatorów i nieustannie stają się przyczyną błędów popełnianych przez właścicieli aut.
Amortyzatory bez tajemnic
Niewłaściwy dobór, eksploatacja i wymiana amortyzatorów nieodmiennie prowadzą do powstawania poważnych i zwykle dość kosztownych uszkodzeń. Jednak aby odpowiednio dbać o ten element układu zawieszenia naszego auta, musimy dobrze poznać jego funkcjonowanie, a przede wszystkim ostatecznie rozliczyć się z mitami i szkodliwymi opiniami o amortyzatorach. O czym więc koniecznie musimy pamiętać?
- Przeciętna żywotność amortyzatorów nie istnieje
Trudno już dziś dociec, skąd wzięło się przekonanie o tym, iż można oszacować przeciętną żywotność amortyzatorów. Prawdopodobnie wina leży po stronie niektórych producentów, którzy szukali sposobu na opisanie tworzonych przez siebie części. W rzeczywistości o przeciętnej żywotności amortyzatorów nie może być mowy przede wszystkim z tego powodu, że ich trwałość zależy zarówno od naszego stylu jazdy, jak i od terenu, po którym się poruszamy. Oba te czynniki mogą nie tylko być bardzo różne, ale też łączyć się w mieszankę działającą mniej lub bardziej destrukcyjnie na zawieszenie auta. - Nawet nowe amortyzatory nie posiadają 100% sprawności
Nie ma znaczenia, czy chodzi o drogie amortyzatory renomowanego producenta, czy o ich tańsze zamienniki – żaden z nich nie będzie w stanie osiągnąć stuprocentowej sprawności, ponieważ sprawność tę mierzy się poprzez czas, jaki koło w czasie testu przylega do podłoża. W rezultacie należy uznać, że amortyzator wykazujący się sprawnością na poziomie ok. 70% doskonale poradzi sobie z czekającymi go wyzwaniami. A przy jakiej sprawności powinno się pomyśleć o wymianie amortyzatorów? Specjaliści twierdzą, iż moment ten przychodzi w chwili, w której sprawność amortyzatorów spadnie poniżej poziomu 40%. - Regeneracja amortyzatorów jest nieopłacalna
W momencie, gdy sprawność amortyzatorów spadnie poniżej opisywanego poziomu, wielu kierowców decyduje się na oszczędne – ich zdaniem – rozwiązanie, czyli na regenerację. Próba ograniczenia wydatków jest, oczywiście, w pełni zrozumiała i jak najbardziej zalecana, jednak nie zawsze realizowana we właściwy sposób. Fachowcy podkreślają, że regeneracja amortyzatorów jest działaniem doraźnym i w dłuższej perspektywie czasu okazuje się całkowicie nieopłacalna. Regenerowane amortyzatory zyskują na sprawności jedynie w niewielkim stopniu, a trwałość tego rodzaju poprawy również pozostaje wiele do życzenia. Jedyny przypadek, kiedy to regeneracja amortyzatorów jest faktycznie zalecana, dotyczy pojazdów zabytkowych, do których oryginalnych części zwyczajnie nie sposób już znaleźć.