Amortyzatory to z pewnością jedne z popularniejszych części samochodowych. O znaczeniu amortyzatorów dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy przekonał się na własnej skórze już niejeden kierowca. Mimo tego ich działanie i proces eksploatacji nadal owiane są gęstą mgłą mitów, które przez lata narosły wokół amortyzatorów i nieustannie stają się przyczyną błędów popełnianych przez właścicieli aut.
Amortyzatory bez tajemnic
Niewłaściwy dobór, eksploatacja i wymiana amortyzatorów nieodmiennie prowadzą do powstawania poważnych i zwykle dość kosztownych uszkodzeń. Jednak aby odpowiednio dbać o ten element układu zawieszenia naszego auta, musimy dobrze poznać jego funkcjonowanie, a przede wszystkim ostatecznie rozliczyć się z mitami i szkodliwymi opiniami o amortyzatorach. O czym więc koniecznie musimy pamiętać?
- Przeciętna żywotność amortyzatorów nie istnieje
Trudno już dziś dociec, skąd wzięło się przekonanie o tym, iż można oszacować przeciętną żywotność amortyzatorów. Prawdopodobnie wina leży po stronie niektórych producentów, którzy szukali sposobu na opisanie tworzonych przez siebie części. W rzeczywistości o przeciętnej żywotności amortyzatorów nie może być mowy przede wszystkim z tego powodu, że ich trwałość zależy zarówno od naszego stylu jazdy, jak i od terenu, po którym się poruszamy. Oba te czynniki mogą nie tylko być bardzo różne, ale też łączyć się w mieszankę działającą mniej lub bardziej destrukcyjnie na zawieszenie auta. - Nawet nowe amortyzatory nie posiadają 100% sprawności
Nie ma znaczenia, czy chodzi o drogie amortyzatory renomowanego producenta, czy o ich tańsze zamienniki – żaden z nich nie będzie w stanie osiągnąć stuprocentowej sprawności, ponieważ sprawność tę mierzy się poprzez czas, jaki koło w czasie testu przylega do podłoża. W rezultacie należy uznać, że amortyzator wykazujący się sprawnością na poziomie ok. 70% doskonale poradzi sobie z czekającymi go wyzwaniami. A przy jakiej sprawności powinno się pomyśleć o wymianie amortyzatorów? Specjaliści twierdzą, iż moment ten przychodzi w chwili, w której sprawność amortyzatorów spadnie poniżej poziomu 40%. - Regeneracja amortyzatorów jest nieopłacalna
W momencie, gdy sprawność amortyzatorów spadnie poniżej opisywanego poziomu, wielu kierowców decyduje się na oszczędne – ich zdaniem – rozwiązanie, czyli na regenerację. Próba ograniczenia wydatków jest, oczywiście, w pełni zrozumiała i jak najbardziej zalecana, jednak nie zawsze realizowana we właściwy sposób. Fachowcy podkreślają, że regeneracja amortyzatorów jest działaniem doraźnym i w dłuższej perspektywie czasu okazuje się całkowicie nieopłacalna. Regenerowane amortyzatory zyskują na sprawności jedynie w niewielkim stopniu, a trwałość tego rodzaju poprawy również pozostaje wiele do życzenia. Jedyny przypadek, kiedy to regeneracja amortyzatorów jest faktycznie zalecana, dotyczy pojazdów zabytkowych, do których oryginalnych części zwyczajnie nie sposób już znaleźć.
Komentarze
Brak komentarzy.