08 / 05 / 2012 Dodano przez: kamil

Zawieszenie – kolumna MacPhersona

Kategorie: Artykuły

Przy produkcji poszczególnych części zawieszenia samochodowego producenci kierują się głównie bezpieczeństwem kierujących, a w drugiej kolejności komfortem jazdy. Gdy w późnych latach 40. Earle S. MacPherson zaprezentował kolumny własnej produkcji wydawało się, że jest to w stanie realnie odmienić zawieszenia samochodowe. Na czym polegała ta przełomowa próba?

Earle S. MacPherson to amerykański inżynier, który współpracował z takimi koncernami jak GM oraz Chevrolet. System zawieszenia koła, który zaprezentował w późnych latach 40. miał być nastawiony na prostotę. Jak było naprawdę? Jeżeli chodzi o samą budowę to całość kolumny MacPhersona stanowi amortyzator teleskopowy, który ma w dolnej obudowie specjalnie zamontowaną sprężynę śrubową. Koło z samochodem połączone jest przy pomocy zwrotnicy, która od dołu łączy się z wahaczem. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie jest konieczne zastosowanie konstrukcji wielowahaczowej co sprawia, że kolumna MacPhersona jest rozwiązaniem zajmującym mniejszą ilość miejsca oraz tańszym w eksploatacji. Nie jest to jednak urządzenie nie posiadające wad. Samochód przy większych prędkościach nie daje poczucia stabilności, które uzyskujemy w przypadku tradycyjnych amortyzatorów. Podczas skręcania kołom towarzyszy zmiana poziomu nachylenia. Wiąże się to z faktem, iż na zakrętach zewnętrza część opony odrywa się od powierzchni jezdni. Nie pozwala to na w pełni efektywne przekazywanie momentu obrotowego.

Pomimo kilku znaczących wad, od momentu powstania oryginału (1949r.) wciąż trwają próby udoskonalenia kolumny MacPhersona. Polegają one w głównej mierze na oddzieleniu funkcji obrotu zwrotnicy od funkcji prowadzenia koła podczas ugięcia i odbicia. Prekursorem w innowacjach jest francuska firma Renault, która początkowo w modelu Megane RS z 2005 roku wprowadziła pionową oś obrotu zwrotnicy. To właśnie ta pionowa oś sprawiła, że pochylenie kół na zakrętach ograniczyło się do minimum. Warto zauważyć, że kolumny MacPhersona znajdują zastosowanie w głównej mierze w popularnych markach samochodów oraz w ich sportowych odpowiednikach. Pozwala nam to na stwierdzenie, że nie jest to jeszcze na tyle dopracowany model zawieszenia, aby trafiał na pierwszy montaż do szerszego grona producentów.

Podziel się artykułem

Tagi

, , ,

Powiązane wpisy

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne