Wśród licznych części zawieszenia do jednych z najważniejszych zaliczamy piastę i łożysko koła. Czym te elementy się różnią? Jakie są ich zadania? Czy piasta może występować razem z łożyskiem? Na te i inne pytania odpowiemy w naszym krótkim poradniku.
Łożysko to część samochodu, którego zadaniem jest podtrzymywanie innego elementu w taki sposób, aby możliwy był względny ruch obrotowy. Polega więc to na tym, że łożysko „pomaga” redukować opory toczenia koła. Część ta ma więc stosunkowo duże znaczenie w kwestii bezpieczeństwa, bo jeśli jest ono niesprawne, może sprawić, że utracimy kontrolę nad pojazdem. Wystarczy sobie bowiem wyobrazić skutki zablokowania koła czy niekontrolowanego poślizgu.
W dzisiejszych czasach częstym przypadkiem jest występowanie łożyska koła wraz z piastą, jako jedna część. Piasta bowiem, to część koła napędowego, która obraca się wraz z nim i jest osadzona na osi poprzez łożysko. W czasach dawniejszych do zamontowania piasty koła wykorzystywano łożyska stożkowe i nakrętki centralne. W dobie współczesnej, bardziej powszechnym rozwiązaniem są natomiast łożyska z pierścieniami uszczelniającymi i stałym zapasem smaru.
Ma to swoje plusy i minusy. Oczywiście wadą takiego rozwiązania jest aspekt finansowy, bowiem przeciętny koszt piasty zespolonej z łożyskiem jest o wiele większy niż samego, pojedynczego łożyska – a wcale nie mamy pewności, że i piasta wymaga wymiany. W tym wypadku jesteśmy skazani na wymianę całkowitej części.
To jednak nie koniec. Łożysko koła może być także zespolone z tarczą hamulcową i magnetycznym pierścieniem czujnika ABS, tak jak np. w Citroenie C4, Renault Megane czy Peugeocie 307. Jak widać dominują auta francuskie. Warto więc pamiętać o tym przy kupnie samochodu, bo są to dosyć spore koszty i należy być na nie przygotowanym.
Zawieszenie dla osób ceniących sobie komfort jazdy. Godne polecenia.