Amortyzatory samochodowe to jedne z tych części, które w najwyższym stopniu decydują o bezpieczeństwie kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Wpływają na przyczepność pojazdu, drogę hamowania, a także na sprawność systemów takich jak ABS i ESP. Jakie są rodzaje amortyzatorów i jak powinna wyglądać ich eksploatacja?
Amortyzatory olejowe
Dwa powszechnie dziś stosowane typy amortyzatorów samochodowych to amortyzatory olejowe (dwururowe) ora amortyzatory olejowo-gazowe (jednorurowe).
Amortyzatory olejowe zbudowane są z dwóch rur umieszczonych jedna w drugiej. Rura zewnętrzna pełni funkcję obudowy i oprócz rury wewnętrznej mieści w sobie olej hydrauliczny. Olej ten jest czynnikiem tłumiącym drgania powstające podczas poruszania się kół po nawierzchni, a do rury wewnętrznej dociera dzięki specjalnym zaworom. Wewnętrzna rura amortyzatora olejowego mieści w sobie tłok i to właśnie w niej wykonywana jest cała pracy skutkująca wytłumieniem drgań.
Amortyzatory olejowe cenione są za nieskomplikowaną budowę, niską cenę (skutek prostej budowy) oraz wysoką trwałość. Niestety, posiadają również pewne wady, takie jak np. niewystarczająco krótki (w pewnych okolicznościach) czas reakcji i liniowa siła tłumienia.
Amortyzatory gazowe
Amortyzatory olejowo-gazowe, potocznie zwane gazowymi, składają się z jednej tylko rury. To w niej znajduje się tłok, czynnik tłumiący (olej) oraz sprężony gaz (azot), który stłoczony jest w dolnej części amortyzatora i oddzielony od czynnika tłumiącego przez ruchomą przegrodę.
Amortyzatory olejowo-gazowe są wyraźnie twardsze niż amortyzatory olejowe, a przy tym znacznie szybsze, ponieważ gaz przyśpiesza ich reakcję w znacznym stopniu. Ze względu na tę charakterystykę, amortyzatory te zalecane są właścicielom szybkich samochodów lubiących dynamiczną jazdę. Wadami amortyzatorów gazowych jest ich delikatna budowa, wrażliwość nawet na najmniejsze uszkodzenia, a w razie wystąpienia takowych szybka utrata swoich właściwości skutkiem m. in. ulotnienia się gazu. Nie bez znaczenia pozostaje również pewna różnica w cenie – amortyzatory gazowe są droższe niż olejowe, jednak różnica ta powoli zdaje się zacierać.
Prawidłowa eksploatacja amortyzatorów
Zdaniem eksperta sklepu motoryzacyjnego Amortyzatory24.com, amortyzatory samochodowe po przejechaniu 80-100 tys. km tracą swoje właściwości w tak dużym stopniu, że nadają się tylko do wymiany. Wpływ na ostateczną decyzję o takiej wymianie ma jednak również sposób jazdy kierowcy. Jak sam przyznaje, zdarzają się przypadki, kiedy to amortyzatory pozostają sprawne nawet po przejechaniu 150 tys. km.
„Aby uniknąć nagłych komplikacji w postaci np. utraty przyczepności kół” – radzi ekspert Amortyzatory24.com – „warto przetestować amortyzatory każdorazowo po przejechaniu ok. 20 tys. kilometrów. Pozwoli nam to uniknąć niemiłych niespodzianek w trasie.”
Bardzo ciekawy wpis, pokazujący, jak wiele dziwnych i często kompletnie wyssanych z palca mitów krąży w naszej świadomości. Jedno jest jednak niezmienne – o amortyzatory trzeba dbać, bo ich ewentualna usterka może bardzo drogo nas kosztować. Więcej o tego typu zagadnieniach poczytać można na blogu: https://www.jeep-blog.pl/ który jest poświęcony problemom samochodów marki Jeep.