25 / 05 / 2012 Dodano przez: kamil

Sprężyny progresywne – działanie

Kategorie: Artykuły

Sprężyny progresywne różnią się od tradycyjnych sprężyn sposobem działania. Są one bardziej elastyczne i w zależności od stopnia ugięcia potrafią zmienić charakterystykę pracy.

Sprężyna to element układu zawieszenia pojazdu, który odpowiada za bezpieczne prowadzenie pojazdu oraz komfort jazdy. Działanie tradycyjnych sprężyn można opisać w łatwy sposób. Im krótsza sprężyna oraz im gęstsze zwoje, które tę sprężynę tworzą tym mniejsze będzie ugięcie, a co za tym idzie mniejszy będzie również komfort jazdy. Niemal wszystkie pojazdy osobowe posiadały takie zawieszenie, dopóki na rynku nie pojawiły się sprężyny progresywne.

Różnicę w konstrukcji sprężyny progresywnej da się zauważyć na pierwszy rzut oka. W większości przypadków jest ona nierówna. Zmianie uległy także odstępy pomiędzy poszczególnymi zwojami i jest to główny element pozwalający na zmianę charakterystyki pracy. Pozwala to połączyć sportowe zawieszenie z komfortowym podróżowaniem i skutecznym amortyzowaniem niewielkich nierówności.

Jest to ciekawe rozwiązanie, które wymaga z pewnością wymaga dopracowania. Sprężyny progresywne działają, ale mają również swoje wady. Auto traci stabilność na zakrętach, przez producenci samochodowi nie zdecydowali się na instalowanie sprężyn progresywnych na tzw. „pierwszy montaż”. Są one dostępne jedynie na rynku części zamiennych, a niewiele osób decyduje się na ich umocowanie w zawieszeniu własnego pojazdu. W celu zamontowania sprężyn progresywnych powinniśmy się udać do warsztatu samochodowego. Pamiętajmy, że w odróżnieniu od zwykłych sprężyn w sprężynach progresywnych wyróżnia się górę i dół, co pozwala na ich skuteczną pracę jedynie w określonych warunkach.

Podziel się artykułem

Tagi

, , ,

Powiązane wpisy

Komentarze

  1. Leon56 Lip 7, 2015

    Dobrze, że natknąłem się na ten artykuł i przypomniałem sobie o tym, że jeszcze nie sprawdziłem amortyzatorów, w wyjazd juz niedługo… dobra wskazówka, sprawdzę także układ kierowniczy, na pewno nie zaszkodzi.

  2. Piter Lip 7, 2015

    Rzeczywiście pierwszy raz słyszałem o odbojach, ale widzę, że lepiej je miec niż nie mieć. Muszę się zaopatrzyć w obie rzeczy, słuszna uwaga przezorny zawsze ubezpieczony. Szkoda, że dopiero teraz natknąłem się na ten artykuł… ale i tak lepiej późno niz wcale.

  3. Lucek Lip 7, 2015

    Mam części od Eibach i jestem z nich niezmiernie zadowolony. Posiadam amortyzatory i dystanse do kół, cena może nie najniższa, ale za to jakość bardzo, bardzo dobra. Polecam, moim zdaniem naprawdę warto zainwestować.

  4. Kranik Lip 7, 2015

    Rzeczywiście ciekawe rozwiązanie, jestem ciekaw efektów. Jeśli założenia zostaną spełnione to może być bardzo opłacalny sposób. Także czekam na efekty!

  5. Bartosz Lip 7, 2015

    Wydaje mi się, że w tym przypadku zalety przewyższają wady, uważam, że warto zainwestować i sam mam taki zamiar. Jedyne co mnie powstrzymuje to, że będę musiał zakupić także dużo mocniejsze amortyzatory…

dodaj komentarz

Opcjonalne