Kierowcy niestety dość często spotykają się z problemem samoczynnie odkręcających się kół bądź nakrętek podczas jazdy. Czym jest to spowodowane i jak sobie z tym radzić?
Nie da się jednoznacznie określić powodów, dla których nakrętki i śruby samoistnie odkręcają się. Przyczyn może być wiele, a sam problem dotyczy zarówno samochodów wyposażonych w felgi stalowe, jak i aluminiowe. Niestety nie ma też jednej, skutecznej metody, która pozwoli ten uciążliwy problem rozwiązać raz na zawsze. Jedynym sposobem na rozwiązanie tej trudności jest stopniowe eliminowanie kolejnych przyczyn.
Jednym z głównych powodów odkręcania się nakrętek podczas jazdy są niewyważone koła. Wyróżniamy dwa rodzaje metod wyważania – statyczne i dynamiczne. Statyczne polega na wyważeniu koła wokół osi jego obrotu, a dynamiczne polega na sprawdzeniu, czy koło nie odskakuje na boki. Po czym możemy poznać, że koło jest niewyważone? Na niewyważonych kołach będziemy odczuwać ciągłe wibracje kierownicy. Łatwo można się domyślić, że złe ułożenie kół bądź brak ich stabilności może być bezpośrednią przyczyną odkręcania się śrub i nakrętek kół. Warto więc odpowiednio zatroszczyć się o odpowiednie wyważenie kół, a doskonałą okazją do tego zabiegu jest zmiana ogumienia z letniego na zimowe. Kolejną przyczyną mogą być krzywe tarcze kół. Ich stan możemy skontrolować również podczas zabiegu wymiany ogumienia.
Jeżeli jesteśmy pewni, że wymienione przyczyny nie występują to powinniśmy sprawdzić zbieżność i geometrię kół. Powodem drgań kierownicy mogą być także uszkodzone amortyzatory, zużyte lub skrzywione łączniki stabilizatorów oraz zużyte elementy gumowo-metalowe. W większości przypadków wymiana wspomnianych części wystarcza, aby drgania na kierownicy ustały i koła przestały się odkręcać. Prawdziwy problem powstaje, gdy drgania ustają, ale śruby z nakrętkami nadal nie trzymają się kół tak, jak powinny.
Wtedy przyczyny najczęściej leżą w samych śrubach. Niekiedy bezpośrednią przyczyną jest uszkodzony gwint. W takim przypadku należy najpierw spróbować wymienić śruby na nowe, a jeżeli to nic nie pomoże to zaleca się przeprowadzić zabieg ponownego gwintowania. W wielu przypadkach kierowcy nie stosują dedykowanych śrub do konkretnego modelu felg. Kupując nowe felgi samochodowe powinniśmy w zestawie otrzymać komplet śrub oraz nakrętek. Niewielu kierowców wie, ale śruby różnią się pomiędzy sobą rodzajem gwintowania oraz główką. Dlatego zastosowanie śrub z kołnierzem stożkowym będzie różniło się od wkręcenia śrub o kołnierzu soczewkowym. Pamiętajmy, że zarówno felgi jak i ich śruby nie będą nam służyły wiecznie. Gdy żadna z wspomnianych porad nie pomoże w wyeliminowaniu problemu zaleca się wymianę felg wraz z kompletem śrub. Dotyczy to zwłaszcza felg aluminiowych, których okres eksploatacyjny jest niestety krótszy w porównaniu z felgami stalowymi.
Pierwszą styczność z piórami miałem w Transicie mojego ojca. Same dobre wspomnienia, szczególnie kojarzone z dźwiękiem 2,5 diesela ;). Nigdy nie było problemów z piórami, a woził wiele. Chociaż potrafię zrozumieć czego zostały w większości wyparte przez amortyzatory.