Zbieżność kół ma bardzo duży wpływ na jazdę samochodem. Producenci przygotowują podwozie pod kątem przeznaczenia pojazdu. Doświadczeni inżynierzy z pewnością wiedzą, co robią, nie ma więc powodu, by nie wierzyć w słuszność fabrycznego ustawienia zbieżności kół. Zły stan polskich dróg lub wypadek mogą wpłynąć na konieczność wyregulowania tego istotnego parametru.
Co to jest zbieżność kół?
W większości samochodów osobowych koła nie są wobec siebie perfekcyjnie równoległe. W zależności od stosowanego napędu i przeznaczenia auta koła mogą być ustawione zbieżnie, rozbieżnie, lub zachowywać tzw. zbieżność zerową. O zbieżności mowa dopiero wtedy, gdy punkty najbardziej wysunięte z przodu obręczy kół są bliżej siebie niż te znajdujące się z tyłu obręczy.
Na co wpływa zbieżność?
Idealnie równoległe koła są optymalne pod względem zużycia paliwa i ogumienia. Układ zbieżny osi przedniej stosowany jest w celu poprawienia stabilności pojazdu – samochód reaguje mniej dynamicznie i nie wymaga od kierowcy wielu interwencji w celu korekt na długiej prostej. W autach o napędzie na tylne koła układ minimalnie zbieżny osi przedniej jest często koniecznością konstrukcyjną, która stabilizuje pojazd.
Kiedy sprawdzić zbieżność kół?
Kupując używany samochód lepiej dokonać dokładnego przeglądu, w tym również sprawdzić prawidłową geometrię kół. Podczas normalnego użytkowania pojazdu warto sprawdzić zbieżność kół raz w roku, najlepiej wiosną. Na ustawienia fabryczne kół mogą wpłynąć m.in. wypadki i jazda po uszkodzonej nawierzchni. Widocznymi objawami wadliwego ustawienia to natomiast nerwowość pojazdu na prostej drodze w wyniku nadmiernej rozbieżności i odczuwalny bezwład samochodu na ostrych zakrętach z powodu nadmiernej zbieżności.
Bardzo fajny filmik! Pozdrawiam 🙂