08 / 08 / 2019 Dodano przez: Redakcja

Zawieszenie samochodowe – do czego służy, rodzaje, najczęstsze awarie?

Kategorie: Artykuły

Zanim zacznie się rozważać o tym, jak działają hamulce samochodowe, najpierw trzeba poznać dokładną budowę tego układu.
Układ hamulcowy w samochodzie składa się z:

  • pedału hamulca
  • pompy hamulcowej
  • zacisków hamulcowych
  • tarcz hamulcowych
  • klocków hamulcowych
  • przewodów hamulcowych
  • płynu hamulcowego

Jest to typowy zestaw nowoczesnego układu hamulcowego, spotykanego w większości obecnie jeżdżących samochodach. Niekiedy spotkać również można modele, które na jednej z osi pojazdu, najczęściej tylnej, posiadają zamiast tarcz hamulcowych bębny hamulcowe.

Jak działają hamulce samochodowe?

Zasada działania hamulca samochodowego jest bardzo prosta. Z punktu widzenia kierowcy w momencie naciśnięcia pedału hamulca samochód zaczyna zwalniać. Co jednak dokładnie dzieje się w samochodzie, gdy kierowca naciska na hamulec?
W momencie naciśnięcia na hamulec znajdujący się w układzie hamulcowym płyn zwiększa swoje ciśnienie, co z kolei oddziałuje na znajdujące się w zaciskach hamulcowych tłoczki. Napór na nie płynu hamulcowego powoduje przyciskanie tłoczka do znajdującego się przy nim klocka hamulcowego, który kolei w wyniku tego działania zostaje przyciśnięty do tarczy hamulcowej. W efekcie tarcia klocka o tarcze, która zamontowana jest na piaście koła, dochodzi do wymiany energii pędu samochodu na energię cieplną. Samochód wytraca swoją prędkość, kosztem nagrzewania się tarcz hamulcowych. W chwili odjęcia hamulca ciśnienie płynu zostaje zmniejszone, a tym samym zostaje zmniejszony nacisk klocka na tarcze.

Jak konserwować układ hamulcowy samochodu?

Jak zatem widać, każdy element tej układanki jest kluczowy do poprawnego działania całego układu hamulcowego, Najmniejsza usterka choćby jednego z nich może doprowadzić do zaburzenia jego działania. Kluczem jest określenie tego, kiedy należy naprawić lub wymienić dany element. Klocki i tarcze hamulcowe powinno się wymieniać za każdym razem, gdy się po prostu zużyją, co jest widoczne na umieszczonych na nich znacznikach. Płyn hamulcowy natomiast poddawany powinie być wymianie co około 30 tysięcy kilometrów.

Podziel się artykułem

Tagi

Powiązane wpisy

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne