Obecnie na rynku motoryzacyjnym możemy spotkać się z dwoma różnymi rodzajami najpopularniejszych układów zawieszenia. Z jednej strony są to tradycyjne amortyzatory olejowe a z drugiej hybrydowe amortyzatory gazowe, a może raczej olejowo-gazowe. W obu z nich bardzo ważną rolę odgrywa ciecz, czyli właśnie olej, dzięki któremu amortyzator właściwie spełnia swoją rolę.
Znaczenie jakie ma olej do amortyzatorów
Zawsze należy kupować olej pod konkretny model auta, do którego chcemy go w danej sytuacji użyć. W innym przypadku możemy liczyć się z tym, że zamiast płynąc po drodze będziemy na niej nieprzyjemnie podskakiwać.
Amortyzator olejowy i olejowo-gazowy
Amortyzator olejowy ma względnie prostą budowę opartą na wyżej wymienionym schemacie, czyli cylindrze z gęstym olejem do amortyzatorów, w którym porusza się tłok, a także specjalnymi zaworkami, dzięki którym olej może przechodzić między komorami. W tego typu konstrukcji ruch tłoka jest niemal w stu procentach uzależniony od gęstości jaką ma wybrany przez nas olej do amortyzatorów, a ich sprawność łatwo można poprawić przez uzupełnienie płynu. Korzystając z tego typu amortyzatorów można liczyć na większa płynność i komfort w trakcie jazdy. Tymczasem amortyzatory hybrydowe posiadają wewnątrz cylindra nie tylko olej ale i gaz, a konkretnie azot. Za jego sprawą olej zaczyna tu pracować dopiero w przypadku dużych wychyleń. Poza tym ich praca jest dokładniejsza i szybsza, a same amortyzatory są lżejsze, charakteryzują się progresywnym działaniem. Jednocześnie do ich wad moglibyśmy dopisać fakt, że jeśli dojdzie do rozszczelnienia ich właściwości tracą się dużo szybciej niż u amortyzatorów olejowych.