05 / 04 / 2017 Dodano przez: Redakcja

Dobrany olej do amortyzatorów

Kategorie: Artykuły

Obecnie na rynku motoryzacyjnym możemy spotkać się z dwoma różnymi rodzajami najpopularniejszych układów zawieszenia. Z jednej strony są to tradycyjne amortyzatory olejowe a z drugiej hybrydowe amortyzatory gazowe, a może raczej olejowo-gazowe. W obu z nich bardzo ważną rolę odgrywa ciecz, czyli właśnie olej, dzięki któremu amortyzator właściwie spełnia swoją rolę.

Znaczenie jakie ma olej do amortyzatorów

W amortyzatorach typu hydraulicznego olej do amortyzatorów jest po prostu czynnikiem roboczym, czyli to w nim porusza się tłok, to on jest przepychany z miejsca na miejsce w ten sposób tłumiąc uderzenie. Olej wypełnia cały cylinder podczas gdy tłok przetłacza go z góry na dół tym samym wytracając swoją energię. Każdorazowo siła odbicia, czyli rozciągnięcia jest większa od siły dobicia, czyli ściśnięcia tłoku. Zatem oleje do zawieszenia są w amortyzatorach hydraulicznych tym czynnikiem, który sprawia, że nasz komfort jazdy po nierównej powierzchni jest jak najbardziej komfortowy. Tym samym chociażby z tego powodu trzeba koniecznie dbać o odpowiedni poziom oleju w amortyzatorach i uważnie pilnować tego, żeby wybierać zawsze odpowiednie, polecane oleje do amortyzatorów, które będą pasowały do konkretnego rodzaju zawieszenia.

Zawsze należy kupować olej pod konkretny model auta, do którego chcemy go w danej sytuacji użyć. W innym przypadku możemy liczyć się z tym, że zamiast płynąc po drodze będziemy na niej nieprzyjemnie podskakiwać.

Amortyzator olejowy i olejowo-gazowy

Amortyzator olejowy ma względnie prostą budowę opartą na wyżej wymienionym schemacie, czyli cylindrze z gęstym olejem do amortyzatorów, w którym porusza się tłok, a także specjalnymi zaworkami, dzięki którym olej może przechodzić między komorami. W tego typu konstrukcji ruch tłoka jest niemal w stu procentach uzależniony od gęstości jaką ma wybrany przez nas olej do amortyzatorów, a ich sprawność łatwo można poprawić przez uzupełnienie płynu. Korzystając z tego typu amortyzatorów można liczyć na większa płynność i komfort w trakcie jazdy. Tymczasem amortyzatory hybrydowe posiadają wewnątrz cylindra nie tylko olej ale i gaz, a konkretnie azot. Za jego sprawą olej zaczyna tu pracować dopiero w przypadku dużych wychyleń. Poza tym ich praca jest dokładniejsza i szybsza, a same amortyzatory są lżejsze, charakteryzują się progresywnym działaniem. Jednocześnie do ich wad moglibyśmy dopisać fakt, że jeśli dojdzie do rozszczelnienia ich właściwości tracą się dużo szybciej niż u amortyzatorów olejowych.

Podziel się artykułem

Tagi

Powiązane wpisy

Brak podobnych wpisów.

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne