Sprężyny progresywne różnią się od tradycyjnych sprężyn sposobem działania. Są one bardziej elastyczne i w zależności od stopnia ugięcia potrafią zmienić charakterystykę pracy.
Różnicę w konstrukcji sprężyny progresywnej da się zauważyć na pierwszy rzut oka. W większości przypadków jest ona nierówna. Zmianie uległy także odstępy pomiędzy poszczególnymi zwojami i jest to główny element pozwalający na zmianę charakterystyki pracy. Pozwala to połączyć sportowe zawieszenie z komfortowym podróżowaniem i skutecznym amortyzowaniem niewielkich nierówności.
Jest to ciekawe rozwiązanie, które wymaga z pewnością wymaga dopracowania. Sprężyny progresywne działają, ale mają również swoje wady. Auto traci stabilność na zakrętach, przez producenci samochodowi nie zdecydowali się na instalowanie sprężyn progresywnych na tzw. „pierwszy montaż”. Są one dostępne jedynie na rynku części zamiennych, a niewiele osób decyduje się na ich umocowanie w zawieszeniu własnego pojazdu. W celu zamontowania sprężyn progresywnych powinniśmy się udać do warsztatu samochodowego. Pamiętajmy, że w odróżnieniu od zwykłych sprężyn w sprężynach progresywnych wyróżnia się górę i dół, co pozwala na ich skuteczną pracę jedynie w określonych warunkach.