18 / 08 / 2011 Dodano przez: Redakcja

Drążki kierownicze – charakterystyka, wymiana

Kategorie: Układ kierowniczy

Układ kierowniczy to istotny element każdego samochodu, a co za tym idzie – jego usterki mogą okazać się niebezpieczne dla kierowcy. Ponadto, luzy w układzie kierowniczym poważnie utrudniają prawidłową eksploatację auta i narażają użytkowników na poważne wydatki.

Jak łatwo można się domyślić, wszelkie potencjalne awarie układu kierowniczego utrudniają prowadzenie auta. Luzy w układzie kierowniczym sprawiają, że w trakcie jazdy ciągle zmienia się zbieżność kół przednich. Nie są to może ogromne wartości, jednak na tyle znaczące, że w dużej mierze obniżają precyzję prowadzenia samochodu. Szczególnie niebezpieczne są w takich przypadkach śliskie, np. oblodzone nawierzchnie – i to zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na zakrętach. Objawem, który powinien nas zaalarmować są chociażby charakterystyczne piski opon przy pokonywaniu zakrętu.

Wspomniane przez nas konsekwencje usterek to nie jedyne nieprzyjemności, które mogą spotkać kierowcę w przypadku awarii. Jedną z nich jest odrzucenie samochodu z przeglądu technicznego, jeśli luzy w układzie są wyraźne. Nie możemy również dokonać kontroli zbieżności, ponieważ przez luzy wartości są zmienne cały czas. Kolejna niemiła niespodzianka może nas zastać kiedy skontrolujemy stan kół przednich – mogą się one zużyć w ekspresowym tempie!

Na szczęście, awarie układu kierowniczego nie zawsze muszą oznaczać ogromne wydatki. To prawda, jeśli usterce ulegnie kolumna bądź przekładnia kierownicza nasz portfel mocno ucierpi. Natomiast często może się okazać, że do wymiany mamy końcówki drążków kierowniczych czy same drążki kierownicze, które są łatwo dostępne w sklepach motoryzacyjnych i kupimy je w przystępnych cenach.

Jak zatem wymienić drążki kierownicze? Potrzebujemy do tego kanału, bądź chociaż podnośnika samochodowego. Najpierw zaczynamy od wykręcenia nakrętki końcówki drążka kierowniczego, aby następnie wyjąć drążek z koła, najlepiej za pomocą ściągacza. Zdejmujemy opaski zabezpieczające osłony przegubu drążka i odsuwamy je w kierunku końcówki drążka, w celu uzyskania komfortowego dojścia do miejsca mocowania drążka z przekładnią.

Kolejnym krokiem jest odkręcanie drążka od przekładni. Następnie montujemy nowy drążek, a po fakcie zabezpieczamy osłoną, którą zaciskamy opaskami. Ostatnią czynnością, jaką musimy zrobić, to przykręcenie końcówki drążka kierowniczego do piasty koła. Jeśli to zrobimy, możemy spokojnie zakładać i przykręcać koła.

Pamiętajmy – po wymianie drążków kierowniczych koniecznie należy udać się na kontrolę zbieżności. Dlaczego? Otóż, nigdy nie możemy być pewni, że poprzednia zbieżność była prawidłowa (tego typu przypadek dotyczy zwłaszcza tych kierowców, którzy zakupili auto z drugiej ręki). Poza tym, zbieżność mogła zostać rozregulowana, a części – być źle dobrane i różnić się specyfikacjami geometrycznymi od prawidłowo dobranych na podstawie katalogu.

Nie można zwlekać z kontrolą zbieżności, ponieważ jazda z rozregulowaną zbieżnością jest bardzo niebezpieczna i może przynieść negatywne konsekwencje.

Podziel się artykułem

Tagi

, ,

Powiązane wpisy

Brak podobnych wpisów.

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Opcjonalne