Według statystyk zawieszenie to najczęściej naprawiany układ w polskich samochodach. Czy to wina krajowych dróg? Otóż niekoniecznie, choć zazwyczaj użytkownicy po prostu się z tym zgodzą, przy okazji klnąc na stan naszych dróg. Pewne grupy kierowców z zasady ignorują zużycie zawieszenia, twierdząc, że – stuka, bo musi. Niestety stukanie nie jest naturalnym odgłosem pracy podczas jazdy, nawet w naszych ubogich warunkach.
Prawda wygląda tak, że w niektórych samochodach choćby wyrobione gumy wahaczy skrzypią i piszczą. Dziwne klekotanie to zazwyczaj problem eksploatacji, a czasem też niezbyt wytrzymałych modeli samochodów. Poniżej znajdziecie kilka pojazdów, których zawieszenia należą to najbardziej wadliwych. Których modeli unikać? Zobaczmy…
Opel Vectra C
Uwaga, problem nie dotyczy wersji po liftingu z 2005 roku. Konstrukcja została wzmocniona i problemy zniknęły.
Typowe usterki:
- wyrobione tylne wahacze
- ząbkowanie opon
Nissan
Modele z zawieszeniem o charakterystycznym kształcie wahaczy – tak zwane 'psie kostki’. W przypadku zignorowania poniższej usterki dojdzie do uszkodzenia kolejnych elementów zawieszenia.
Typowe usterki:
- wybite wahacze górne
Mercedes
Chodzi o konkretne modele w których zdecydowano się wykorzystać zawieszenie pneumatyczne Airmatic DC. Ma ono jedną zaletę – może zmieniać swoją twardość w płynny sposób, a przy tym utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia. Pomysł genialny, gorzej z wykonaniem.
Typowe usterki:
- nieszczelności amortyzatorów
- zacieranie się kompresora
- brak odpowiedniego ciśnienia
Alfa Romeo
Problematyczne okazały się modele 147, 156 i 166, w którzy z przodu zdecydowano się zamontować skomplikowane zawieszenie wielowahaczowe. Statystyki donoszą, że zawieszenia tego typu wymagają ingerencji nawet co 20 tysięcy kilometrów.
Typowe usterki:
- wybite wahacze dolne i górne
Audi
Problem tyczy się modeli A4 i A6. Niezwykle skomplikowana konstrukcja źle nosi wszelkie wyboje. Jeszcze gorzej jest, kiedy elementy oryginalne wymienimy na tańsze zamienniki. W najgorszym wypadku wytrzymają one szokująco krótki okres – przebieg 5-7 tysięcy kilometrów.
Typowe usterki:
- luzy w przednich wahaczach
- zapieczone śruby mocujące – próby odkręcenia kończą się zwykle urwaniem łba
Land Rover
Wersje z zawieszeniem Discovery 3 są o tyle kłopotliwe, że auto może nagle po prostu podwyższyć się lub opaść, wyświetlić błąd i odmówić współpracy. Naprawa wymaga sporych nakładów finansowych ze względu na specjalistyczne oprzyrządowanie.
Typowe usterki:
- usterki kompresora i okablowania
- nieszczelności przewodów powietrznych i miechów
Ciekawy artykuł. Natomiast podchodziłbym z dystansem do rady o wymianie kompletnego zestawu zawieszenia. Jeśli części wydają się niepewne: oczywiście, jest to dobre wyjście. Natomiast w wypadku gdy stan wygląda na dobry, nie ma sensu wydawać naprawdę grubych pieniędzy. Trzeba podejść do problemu z głową ;).
Moim zdaniem kiedy czuć, że samochód w czasie drogi podskakuje.
Wtedy jest odpowiedni moment na wymianę amortyzatorów.
Ja je wymieniłem w Serwisie Zet Czeladź.
Jak ma się autko z salonu, to mało czym trzeba się przejmować. Ja chwilowo inwestuje tylko w kosmetyki samochodowe auto detailing. Sklep w moim mieście ma naprawdę duży wybór i to tylko najlepszych marek. To mnie przekonało, żeby zainwestować w swój samochód i pozwolić mu zachować świeży lakier.