Kolumna kierownicza to bardzo istotny element każdego samochodu, mimo że nie należy ona do najpopularniejszych części wśród kierowców. Dzisiaj pokrótce postaramy się opisać budowę, funkcję i sposób działania kolumny kierowniczej.
Kolumna kierownicza to jeden z komponentów układu kierowniczego. Jej głównym zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego z koła kierownicy na przekładnię kierowniczą, dzięki czemu zapewniony jest proporcjonalny skręt kół pojazdu.
Poza tym, mało kto wie o tym, że kolumna kierownicza nie tylko przenosi moment obrotowy, ale jest też bardzo ważna w kwestiach bezpieczeństwa. Pełni bowiem funkcję pasywnego systemu bezpieczeństwa. W przypadku wypadku lub kolizji, kolumna kierownicza przez swoją konstrukcję pochłania energię kinetyczną. Tym samym, zmniejsza możliwe obrażenia klatki piersiowej i głowy kierowcy samochodu.
Omawiając tematykę kolumny kierowniczej warto zaznaczyć, że kierownica zamontowana jest w samochodzie pod kątem, w stosunku do osi poziomej i ma opcję regulacji jej położenia. Efektem tego jest możliwość podnoszenia, opuszczania i wsuwania w stronę jednostki napędowej, bądź w stronę pasażera. Układ regulacji zazwyczaj był ręczny, aczkolwiek we współczesnych czasach rozwiązanie to wypierane jest przez elektrykę.
We współczesnych samochodach kolumna kierownicza umożliwia także stosowanie przełączników wielofunkcyjnych, które – umieszczone w sposób intuicyjny na kierownicy – pozwala kierowcy na skoncentrowaniu się na prowadzeniu auta.
Komentarze
Brak komentarzy.