08 / 02 / 2017 Dodano przez: Redakcja

Badanie badaniu nierówne, czyli jak sprawdzić realną sprawność amortyzatorów?

Kategorie: Artykuły

Amortyzatory to części samochodowe odpowiadające za komfort jazdy i bezpieczeństwo kierowcy. Jeśli są one sprawne, to można liczyć na dobrą przyczepność kół do podłoża, panowanie nad torem jazdy czy też prawidłową długość drogi hamowania pojazdu. Jak działają amortyzatory i jak szybko się zużywają?

Działanie i zastosowanie amortyzatorów

Amortyzator jest elementem zawieszenia współpracującym ze sprężyną, co umożliwia zachowanie kontaktu kół z podłożem i zapewnia stabilność oraz komfort użytkowania auta. Okazuje się, że im większa siła tłumienia amortyzatorów, tym samochód lepiej trzyma się drogi, co pozwala zachować panowanie nad nim nawet podczas dynamicznej jazdy. Z kolei im mniejsza siła tłumienia, tym mniejsza jest stabilność samochodu, jednakże zwiększa się komfort jazdy.

Zużywanie się amortyzatorów

Jako, że amortyzatory są częściami eksploatacyjnymi, to stopniowo tracą swoje pierwotne właściwości i obniża się ich sprawność. W przypadku jazdy na polskich nawierzchniach żywotność amortyzatorów wynosi zwykle 60-80 tys. km., jednakże zaleca się ich kontrolę już co około 20 tys. km, a nawet co rok czy co dwa lata, gdyż amortyzatory mają istotne znaczenie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Warto wykonać test amortyzacyjny przy okazji okresowych badań technicznych, które należy przeprowadzać obowiązkowo co 12 miesięcy. Jako, że diagnosta ocenia stan amortyzatorów tylko pod kątem stabilności mocowania i wycieków, to warto poprosić stację diagnostyczną o dodatkowe wykonanie badania specjalistyczną aparaturą pomiarową.

Interpretacja wyników

Badanie skuteczności tłumienia mierzone jest oddzielnie dla każdego amortyzatora, a wyniki wyrażane są w procentach, co jednak nie odzwierciadla stopnia ich zużycia. Trzeba liczyć się z tym, że żaden amortyzator nie jest sprawny w 100%. W przypadku nowych amortyzatorów i tych w bardzo dobrym stanie skuteczność tłumienia wynosi powyżej 75%. Jeśli skuteczność tłumienia osiągnie wartość 40-30%, to amortyzatory nadają się do wymiany. Z kolei przy różniących się wynikach (więcej niż 15-20%) między amortyzatorami na jednej osi wymiana ich na nowe staje się koniecznością.

Niestety badanie sprawności amortyzatorów bywa mylące, gdyż na wynik test wpływa wiele zmiennych, czyli kondycja układu jezdnego, stan amortyzatorów czy ciśnienie w oponach. W celu uzyskania jak najwiarygodniejszych wyników, badanie powinno być przeprowadzane za pomocą specjalistycznego sprzętu diagnostycznego, który uwzględnia charakterystykę układu jezdnego danego modelu i wersji silnikowej.

Podziel się artykułem

Tagi

Powiązane wpisy

Komentarze

Brak komentarzy.

dodaj komentarz

Wymagany

Nie będzie publikowany. Wymagany

Opcjonalne

motodziewczyny.com